Children are mysterious flowers.
Their names are riddles, their lives are gardens of forking paths.


miercuri, 30 aprilie 2008

ABA basics

Maria nu e autistă, deşi are multe în comun cu ei: contactul vizual prost, stereotipiile, o anumită izolare de lumea din jur (caracteristică mult diminuată în ultima vreme). Ne-am apucat însă acum 3 ani de ABA, o terapie gândită special pentru lumea autistă.

Ce nu am luat din ABA:
-rutina programelor. Maria nu are probleme cu trecerea de la o activitate la alta, nu o derutează imprevizibilul, spontanul, ca pe copiii autişti, dimpotrivă, o plictiseşte rutina. Ca atare, schimbăm mereu ordinea în care facem programele şi variem cât mai mult programul zilnic şi modul în care îl predăm.
-regulile foarte stricte (de ex., generalizări la fiecare 6 programe sau acel NU de corectare, pe care de multe ori îl înlocuim cu ignorul)
-tonul inflexibil, milităresc, cu care dăm instrucţiunile

Ce am luat din ABA :
-împărţirea sarcinilor în paşi mici. Orice activitate nouă sau concept nou pe care vrem să-l predăm se împarte în etape consecutive simple şi nu se trece la o etapă nouă până când nu s-a învăţat cea precedentă. După părerea mea, este cheia oricărei pedagogii, lucru adevărat mai cu seamă în cazul copiilor cu probleme de învăţare.

Iată un exemplu. Pentru ca un copil să înveţe să-ţi dea un obiect când i-l ceri, e nevoie de vreo împărţire pe paşi mici? La prima vedere nu, dar dacă privim mai atenţi lucrurile, da. Primul pas: copilul trebuie să înţeleagă numele obiectului. Al doilea pas: copilul trebuie să înţeleagă comanda "dă-mi". Al treilea pas: copilul trebuie să aleagă din mediul înconjurător obiectul cerut, şi nu altul (asta se numeşte discriminarea obiectului). De aici rezultă trei programe distincte: Receptive labels (denumiri, program de limbaj receptiv), Instructions (Comenzi) şi Receptive labels generalization (generalizarea denumirilor învăţate la început în mediu artificial). Şi iată cât de complicat poate fi un gest atât de banal pentru noi.

-curicula extrem de bine pusă la punct, cuprinzând programe de început, intermediare şi avansate. Un părinte inteligent se poate descurca cu această curiculă, dacă îşi dedică timp şi minte creării unui program adaptat copilului său.

Cam asta ar fi elementele de bază ale ABA. De aici încolo începe însă un alt univers, o altă poveste. Pe altă dată.

Niciun comentariu: