Children are mysterious flowers.
Their names are riddles, their lives are gardens of forking paths.


joi, 4 iunie 2009

Ce e un câine

Am recitit capitolul despre programul Receptive by Function, Feature, Class şi mă pregătesc să iau toate cuvintele învăţate de-a lungul anilor de Maria şi să le găsesc definiţii orientate după aceste trei criterii (funcţie, atribute, clasă).

Autorii spun că prima categorie de definiţie (cea mai uşoară, după ei) include sinonimele, sunetele scoase de animale, expresiile comune şi asocierile comune. A doua categorie include atributele, iar a treia clasa şi locaţia.

Iată ce a ieşit pentru câine:

1. face ham-ham
latră
e căţel/dulău
umblă cu covrigi in coadă :)
e prietenul omului
nu se înţelege cu pisica
îl mai cheamă Grivei
îl mai cheamă Azorel


(la ultimele două nu sunt sigură cum ar trebui să sune corect întrebarea, dar e clar că trebuie să-l înveţi pe copil că Grivei şi Azorel sunt numele cele mai comune de câini din poezii. Acum îmi trece prin minte că şi Scooby-Doo ar putea fi folosit, pt cine se uită la desene.)

2.are coadă
are patru picioare
manâncă oase
are blană
are zgardă


3. e animal
e animal domestic
stă în cuşcă


Nu ştiu ce-ar mai fi. Mă gândesc de exemplu la rasele de câini, poate merg şi ele folosite (e caniş, e Labrador, e pechinez...)

Hei, îmi place exerciţiul ăsta. Îmi aminteşte de orele de lingvistică din facultate :)

10 comentarii:

Marius Filip spunea...

Sunt mult mai multe combinaţii pentru câine.

Voi încerca să încarc documentul în seara aceasta fie şi incomplet. Vei vedea că paleta se poate extinde cu mult mai mult, prin combinări.

Dacă ai VB-MAPP, uită-te la secţiunea LRFFC de la Level 2 şi Level 3.

Şi descarcă documentul meu ... :o)

Marius Filip spunea...

Am încărcat o versiune incompletă pe internet.

Vezi pe blogul meu, secţiunea FILES, documentul LRFFC.pdf.

Ileana A. spunea...

nu, nu am VB-MAPP. cum pot face rost de ea?

Ileana A. spunea...

as vrea sa completezi definitia cainelui cu SD-uri care ti se par relevante. ar fi mai usor de inteles cum decurge totul si poate le vin idei si altor parinti, care nu s-au apucat de asa ceva.

Marius Filip spunea...

Păi nu asta este ideea - să defineşti câinele în alte moduri decât cuvântul "câine".

Ai o suită de imagini, şi acolo apar câini. Acei câini apar în diverse circumstanţe.

Creezi întrebările astfel încât pe acele imagini - şi nu pe altele - răspunsul să fie câine.

Altfel, copilul nu învaţă decât nişte definiţii. Şi dacă are memorie de elefant ca Sebi al meu, îşi umflă capul de definiţii, dar tot nu pricepe atunci când e pus în faţa unei situaţii noi.

Ai citit documentul de la mine? Voi încerca să inserez la sfârşitul acelei scheme multi-dimensionale cum anume s-ar folosi pe 2-3 imagini.

Dar ideea este că trebuie să folosim sute de imagini - 10, 20 sau mai multe cărţi pentru copii, fiecare pagină suportând uşor 50 de întrebări LRFFC.

Ileana A. spunea...

stai puţin, cred că înţelegem foarte diferit acest program...

dacă e cum spui tu, nu are nici un rost să stabileşti SD-uri în avans, ci doar te ghidezi după imaginea respectivă. Şi dacă ai o poză cu un câine care are o şapcă roşie, îl întrebi pe copil "Cine are şapcă roşie?" "Câinele".

şi reiau întrebarea: cum pot face rost de VB-MAPP? ai cumva o variantă scanată?

Marius Filip spunea...

Ţi-am răspuns în legătură cu VB-MAPP, dar văd că nu a trecut comentariul. Conexiunea mea este proastă zilele acestea.

Poţi comanda de pe difflearn.com tot kitul VB-MAPP (protocol şi ghid) sau protocolul şi ghidul separat.

Pe cealaltă temă îţi trimit un email separat, am probleme cu webul.

Gabi Hulea spunea...

Apropo de VB-MAPP, il poti comanda de pe internet, cum a zis Marius, sau poti arunca o privire pe site-ul de materiale ce il ai si tu trecut la link-uri utile (si vezi la sfarsitul listei de la "Literarura de specialitate").

Marius Filip spunea...

Am terminat şi încărcat LRFFC.pdf.

Ileana A. spunea...

multumesc, Gabi, intre timp mi-a amintit si Marius pe email ca ai varianta scanata. site-ul tau este o comoara :)