Children are mysterious flowers.
Their names are riddles, their lives are gardens of forking paths.


joi, 7 august 2008

Time out

Săptămâna trecută am avut un nou workshop cu Louise. Intervenţia majoră a fost asupra comportamentelor.

Ne luptăm de mai bine de un an cu zgâriatul. Maria zgârie, uneori până la sânge, din fel şi fel de motive: nu-i convine ceva, se enervează, vrea să o lăsăm în pace sau pur şi simplu pentru că aşa s-a obişnuit. O iei de mână să te plimbi şi harş, te-a zgâriat. Maică-mii a ajuns să-i ceară uneori să-i dea mâna special ca s-o zgârie. So... Am ignorat pe cât posibil acest comportament, dar nu a funcţionat, şi nici nu mi se pare normal să ignori vreme îndelungată o agresiune. Mai ales că în ultima vreme l-a zgâriat de câteva ori şi pe Cosma - ştiu, nu se poate abţine când pune mâna pe pulpiţele lui pufoase, dar tot agresiune e. Şi mă enervează la culme că şi Cosma a început să se apere şi o trage zdravăn de păr pe Maria...

Louise a introdus time-out pentru zgâriat/tras de păr/muşcat - adică toate comportamentele agresive ale Mariei. Este trimisă pe un scăunel scund (incomod pentru ea), aşezat pe hol,unde stă 2 minute. Maria s-a prins repede, se duce singură acolo când zgârie şi îi aruncăm oprivire semnificativă. Între timp, notăm frecvenţa comportamentului, să vedem dacă scade sau urcă.

Eu am devenit deja cam stresată de atâta trimis pe scăunel...sper să funcţioneze. Deşi deocamdată nu dă semne, dimpotrivă, când se ridică de pe scăunel, uneori e foarte nervoasă şi vine lansată la noi să ne mai zgârie o dată. Şi ajunge iar pe scăunel...

Dacă o dezvăţ pe Maria de zgâriat, o pot trece în rândul sfinţilor. Pentru exemplu de înfrânare, la un copil de numai 8 ani. Câţi dintre noi ar renunţa uşor la un comportament care ne face plăcere şi a devenit obişnuinţă (să zicem fumat, bârfit pe alţii, înjurat la nervi)?
Stăm cam prost cu autocontrolul, nu-i aşa?

5 comentarii:

MihaelaMaria spunea...

draga Ileana, din experienta noastra time-out nu tine cu comportamente autostimulative. si stiu ca daca time out nu are un efect imediat de stopare a comportamentului mai mult rau face decat bine.
dar n-am nici solutie pentru asta, stii ca si noi ne luptam cu zgariatul fetei, de data asta, personale.
dar si la noi "vin americanii" si abia astept sa vad ce abordare aduc cu ei.
te tin la curent,
pupici pt toti treici

Ileana A. spunea...

zgariatul nu e autostimulatire la ea, ci un comportament agresiv. Ii zgarie doar pe cei din jur. Oricum, incercam time-out timp de 2 saptamani, daca nu merge, schimbam strategia.

Ileana A. spunea...

a,am uitat sa te intreb: ti-ai luat supervizor? sau te referi la cei de la ABC?

MihaelaMaria spunea...

raspunsul este da la ambele intrebari.

Anonim spunea...

excelent, m-ai pus pe ganduri. cred ca incep sa ma autoeduc. poate era timpul, am doar 30 de ani (inca...)