Children are mysterious flowers.
Their names are riddles, their lives are gardens of forking paths.


duminică, 31 mai 2009

Ce-am mai cumpărat de joacă

Când am plecat spre Cannes, mi-am zis că o să găsesc şi multe jocuri frumoase pentru copii, să mai variez un pic materialele didactice de acasă.

Dar Cannes nu e un oraş foarte mare, iar noi ne-am învârtit toată ziulica prin centru, ca să putem intra şi la filme, aşa că nu am găsit decât două magazine cu jucării. Marea majoritate erau de la firmele clasice, Fisher Price, Lego, Crayola, etc, deja se găsesc şi pe la noi. Într-un singur magazinaş mai dosit am găsit multe jucării de lemn şi puzzle-uri foarte frumoase, dar cum îmi doresc de mult timp ca maria să poată citi (fotografic cel puţin, ceea ce englezii numesc "sight reading"), nu m-am aruncat să cumpăr nimic care avea cuvintele-cheie inscripţionate în franceză.

Ce am luat, totuşi, din excursia noastră:

Elefun, un elefănţel pe bază de baterii, care suflă fluturaşi coloraţi. Vine în dotare cu 4 plase de prins fluturi. Jucărie bună pentru coordonarea ochi-mână. Cel mai impresionat a fost Cosma, Damian cam puţin, oricum nu era de vârsta lui, iar Maria deloc...

"Prima mea livadă", un joc Haba pentru copii de 2 ani. Conţine fructe mari din lemn, colorate in rosu, galben sau verde. Fructele stau pe pomisorul care corespunde culorii lor (e nevoie de abilităţi de sortare, deci). Mai e pe acolo un zar mare, şi pe fiecare parte e desenată câte o bulină măricică, fiecare bulină corespunzînd câte unei culori de fruct. A, mai e şi o cioară din lemn, care ameninţă fructele. La fiecare aruncat cu zarul, copilul trebuie să ia din pom mărul de culoarea indicată de zar (deci trebuie să ştie să facă matching de culori). Dacă pică cioara pe zar, cioara înaintează căte un pas spre pomişor. Mie mi-a plăcut, are reguli simpluţe şi piese măricele, uşor de mânuit de Cosma sau Maria (care are probleme mari cu mânuirea obiectelor).

De la Ravensburger am mai luat un joc "Qui mange quoi?". De ceva vreme tot o învăţăm pe Maria ce mănâncă fiecare animal, şi m-am gândit că e bun pentru generalizare şi ca să mai variem un pic formatul lecţiei, mai ales că Maria se plictiseşte foarte repede.

De la Crayola am luat un set de tubuleţe umplute cu culoare şi având în capăt un bureţel. Se poate picta lejer cu ele, avantajul fiind că nu mai ai nevoie de pensulă şi pahar de apă...la noi erau mereu pe jos...

Pentru Damian săracul nu am găsit mare lucru. De Lego nu mai am chef, nu are răbdare să asambleze şi odată construită jucăria, a doua oară nu se mai apucă de ea în veci. Maşini are cu carul acasă, dar nu se joacă cu ele. Şah are, Scrabble are. De fapt, are de toate şi chiar mai mult decât atât. Iar el toată ziua joacă fotbal :) Aşa că i-am luat o trusă de experimente cu magneţi. Hm, foarte puţin comparativ cu cutiile primite de fraţii lui. Deocadată nu s-a înfipt la nici un experiment.

Per total, cred că se puteau găsi mai multe şi mai interesante dacă aveam timp de umblat. Au început să se găsească multe şi la noi. Ce nu prea am văzut sunt jocuri de la Rabensburger, care mi se par foarte educative şi bine gândite.

Iar concluzia finală este că nu ar merita să cumpăr nimic dacă Maria nu ar avea nevoi mai aparte şi nu ar face terapie. Lui Damian îi ajunge o minge, iar Cosma e pasionat de şireturile şi cataramele de la pantofi, cu care stă în braţe toată ziua. Se confirmă ceea ce nu ami are nevoie de confirmare: cu cât un obiect e mai simplu, cu atât se pretează mai bine imaginaţiei şi jocului.

4 comentarii:

MihaelaMaria spunea...

am vazut si eu tuburile acelea de culori cu burete in cap la un copil si tare mi au placut. o sa le cumpar si eu cu ocazia primei excursii in strainatate. despre jocurile ravensburger, acelasi scop au si la noi, materiale didactice pt kiti. chiar am cumparat asta iarna 6 dintre ele si sunt f bune pt "lectiile" lui kiti. mai mult, o expunem mereu la ele astfel ca sa devina cu valoare de recompensa.

da, intr adevar, mult prea multe jucarii au azi copiii nostri!

pupici

ivona spunea...

Uite ce nu inteleg: zici ca Damian nu are rabdare sa le asambleze, iar al meu, cu adhd, de cand este a avut rabdare la asamblat si dezasamblat la infinit...A facut cele mai traznite, inedite combinatii din lego.E plina casa, intr-adevar trebuie sa le strang dupa el, dar are o rabdare la facut tot felul de chestii...Ce adhd mai e si asta? In fine, imi place tare mult: Cosma si Damian, Sfintii Doctori fara de arginti...La ei te-ai gandit?

Ileana A. spunea...

hm, nu stiu ce adhd este :)desi, din cate stiu (dar poate gresesc) copiii cu autism au o inclinatie aparte spre lucruri migaloase si matematice (aliniat, aranjat, calculat).

baiatul tau in ce situatii e hiperkinetic?

P.S. da, chiar la sfintii cu pricina ne-am gandit.

ivona spunea...

Iustin e hiperkinetic in toate situatiile. Mai exact, era. Acum are 15 ani si n-as putea spune ca hiperkinezia ar mai predomina.Avem alte probleme acum...Nu, nu avea deloc rabdare la calculat sau altele de genul asta, ci strict la lego.Poate ii placea foarte mult.
La multi ani copiilor tai!