Children are mysterious flowers.
Their names are riddles, their lives are gardens of forking paths.


marți, 7 aprilie 2009

Reflexe

De când am copii şi, mai nou, de când face Maria terapie (4 ani deja), am dobândit reflexe de pedagog. Nu chiar Marius Chicoş Rostogan, dar undeva pe-aproape :)

Nu pot trece pe lângă o maşină, animal, copac, floare, etc fără să zic singură, cu voce tare sau doar în minte:

Uite maşina!
A trecut tramvaiul!
Uite pomul!
Căţelul latră.

Nu pot vedea că pune copilul mâna pe ceva fără să sar cu gura:

E cană. E goală/udă/mare/mică.
Da, este o furculiţă, cu furculiţa mâncăm.
Ghiozdanul. Îi trebuie lui D. la şcoală.
Creionul. E galben.

Etichetez emoţiile:

Eşti supărat că ai căzut.
Ce vesel eşti!
Eşti tristă că nu mergem la munte?
Mami e supărată că i-ai dat o palmă.
D. e nervos că nu-şi găseşte creioanele.

Ştiu, şi fetele care lucrează cu Maria păţesc acelaşi lucru :) Defect profesional, e clar, dar cât de mult mă ajută cu Cosma! Lumea lui e mult mai coerentă datorită descrierilor mele scurte şi concise, iar obişnuinţa de a "prompta" (a-l ghida fizic) după ce i-am cerut o dată sau de două ori să facă un lucru m-a scutit (deocamdată) de cicăleli şi instrucţiuni repetate până la plictiseală.

A, şi mai am un reflex, "Nu"-ul neutru din ABA: interdicţia spusă calm şi neutru, fără să mă ambalez şi fără să privesc în ochi, ca să nu dau şansa unei negocieri :) (valabil doar pentru Cosma, se-nţelege, cu D. bătălia e pierdută de mult, iar Maria a început şi ea să se sclifosească şi să-mi zică "Nu vreau!". Ah, dar cât iubesc asertivitatea ei, chiar şi aşa, incipientă.)

Să trec la reflexe şi cântecelele cu broscuţe şi şoricei cu care mă trezesc dimineaţa în cap? :))

Un comentariu:

AdrianaB spunea...

Ah, am avut o bona la primii doi, care era exact asa.
Dar ii sunt recunoscatoare, fata mea a vorbit la 1 an si 4 luni, spunea poezii, si a ramas o maaare vorbareata, baiatul stia o multime de cantecele (pe care acum le-a uitat), dar in mare cred ca asa se face cu astia mici..
La D si la C al meu, nu se mai poate, bineinteles..
Nici la mine, fug ca de raie de repetitii..:)