De când am copii şi, mai nou, de când face Maria terapie (4 ani deja), am dobândit reflexe de pedagog. Nu chiar Marius Chicoş Rostogan, dar undeva pe-aproape :)
Nu pot trece pe lângă o maşină, animal, copac, floare, etc fără să zic singură, cu voce tare sau doar în minte:
Uite maşina!
A trecut tramvaiul!
Uite pomul!
Căţelul latră.
Nu pot vedea că pune copilul mâna pe ceva fără să sar cu gura:
E cană. E goală/udă/mare/mică.
Da, este o furculiţă, cu furculiţa mâncăm.
Ghiozdanul. Îi trebuie lui D. la şcoală.
Creionul. E galben.
Etichetez emoţiile:
Eşti supărat că ai căzut.
Ce vesel eşti!
Eşti tristă că nu mergem la munte?
Mami e supărată că i-ai dat o palmă.
D. e nervos că nu-şi găseşte creioanele.
Ştiu, şi fetele care lucrează cu Maria păţesc acelaşi lucru :) Defect profesional, e clar, dar cât de mult mă ajută cu Cosma! Lumea lui e mult mai coerentă datorită descrierilor mele scurte şi concise, iar obişnuinţa de a "prompta" (a-l ghida fizic) după ce i-am cerut o dată sau de două ori să facă un lucru m-a scutit (deocamdată) de cicăleli şi instrucţiuni repetate până la plictiseală.
A, şi mai am un reflex, "Nu"-ul neutru din ABA: interdicţia spusă calm şi neutru, fără să mă ambalez şi fără să privesc în ochi, ca să nu dau şansa unei negocieri :) (valabil doar pentru Cosma, se-nţelege, cu D. bătălia e pierdută de mult, iar Maria a început şi ea să se sclifosească şi să-mi zică "Nu vreau!". Ah, dar cât iubesc asertivitatea ei, chiar şi aşa, incipientă.)
Să trec la reflexe şi cântecelele cu broscuţe şi şoricei cu care mă trezesc dimineaţa în cap? :))
Un comentariu:
Ah, am avut o bona la primii doi, care era exact asa.
Dar ii sunt recunoscatoare, fata mea a vorbit la 1 an si 4 luni, spunea poezii, si a ramas o maaare vorbareata, baiatul stia o multime de cantecele (pe care acum le-a uitat), dar in mare cred ca asa se face cu astia mici..
La D si la C al meu, nu se mai poate, bineinteles..
Nici la mine, fug ca de raie de repetitii..:)
Trimiteți un comentariu