Children are mysterious flowers.
Their names are riddles, their lives are gardens of forking paths.


luni, 16 martie 2009

Fabrica de fericire

Că tot sunt într-un anti-freudian mood :), mi-am adus aminte de un documentar senzaţional pe care l-am văzut anul trecut, The Century of the Self.

Dezavantaje:
  • Nu e genul conspiraţionist care mai circulă pe bloguri :)

  • Este în engleză, fără subtitrări (pentru cine ştie un pic de engleză, menţionez totuşi că este vorbit într-o engleză britanică impecabilă, mai uşor de înţeles)

  • este lung: are 4 episoade, fiecare durează câte o oră.

Avantaje:

  • este un documentar BBC exploziv

  • oferă foarte multe imagini de arhivă de la începutul secolului XX

  • pune istoria recentă într-o perspectivă inedită

Pe scurt, documentarul face legătura între apogeul psihologiei freudiene şi naşterea societăţii de consum. Mai precis, americanul care a dezvoltat noţiunea de public relations şi de consum în America a fost un discipol înfocat al lui Freud şi s-a bazat pe ideea de subconştient colectiv pentru a declanşa febra consumului: cumperi nu pentru că ai nevoie, ci pentru a te exprima pe tine însuţi, pentru a-ţi exprima sinele ascuns.

Ehei, iubirea de sine nu e ceva nou, cineva pus pe rele ne gâdilă mereu sinele :) Dar o asemenea celebrare a sinelui şi a puterii lui ca în secolul XX este într-adevăr, fără precedent.

Iată primul episod al documentarului, cu subtitlu Hapiness Machines. Fiecare parte are câte 10 minute:

-descarcă partea I

-descarcă partea a 2-a

-descarcă partea a 3-a

-descarcă partea a 4-a

-descarcă partea a 5-a

-descarcă partea a 6-a

Later edit: titlurile următoarelor trei episoade sunt:

The Engineering of Consent

There Is a Policeman Inside All Our Head: He Must Be Destroyed

Eight people Sipping Wine In Kettering.

Dacă există cerere, o să caut linkurile şi pentru aceste episoade :)

4 comentarii:

alina spunea...

Suna foarte interesant. Am sa incerc sa-mi fac timp sa ma uit.

MihaelaMaria spunea...

multumesc, Ileana. abia astept sa le vad (desi nu stau bine cu timpul liber mai ales saptamana asta-e US consultant la noi).

va pup!

diana spunea...

Cerere:

Subsemnata,.... :)) nule-am vazut pe primele, dar astept sa le am pe toate, pentru ca stiu pe cineva care are o nevoie stringenta in sensul asta si n-ar strica sa le vedem impreuna :)

diana spunea...

pana la urma e suficient sa arunci o momeala si se mobilizeaza toate masele interesate :) am gasit pe strong cele trei parti. ma mobilizez un pic sa vad daca ma descurc si cu subtitrarile, va tin la curent